sorgsna barnsagor


Jag läser alltitid en saga för Joel innanhan somnar. Och igår läste jag en tragisk barnsaga. Fick liksom tårar i ögonen. Jag kan berätta.




Den handlade om en sjöjungfru som varje kväll simmade upp till ytan för att se på männskliheten. En dag ser hon prinsen på ett fartyg. Fartyger sjunker och sjöjungfrun räddar prinsen, han var medvetslös och simmar med honom till närmsta strand. Prinsen hade letat efter flickan som räddat honom men inte hittat henne. Sjöjungfrun vill så gärna tala om för prinsen att det var hon så dom kan gifta sig, så hon tar hjälp av en häxa. Häxan säger att hon kan ge sjöjungfrun två ben om sjöjungfrun ger häxan sig ljuva röst OCH om prinsen gifter sig med en annan så kommer sjöjungfruns hjärta att krossas och hon blir bara ett skum på havsytan. Det blir en deal. sjöjungfru får sina ben och kan gå till slottet där prinsen är. Hon kan inte prata men prinsen och hon blir goda vänner. Han sa: Om jag inte hittar flickan som räddade mig så gifter jag mig med dig. Sjöjungfrun är ledsen för att hon inte kan berätta för prinsen att det är hon som räddade honom. Men en dag så ser prinsen en söt flicka och säger "Där är hon! hon som räddade mig!". Prinsen och den söta flickan gifter sig, sjöjungfruns hjärta krossas och hon går till havet. Eftersom hon var så god så blev hon inget skum på havets yta hon fick komma till himlen.

The End!





Asså va fan! ska inte alla barnsagor vara happy ending? riktigt rörande.....


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Mjo fast det var ju ingen barnsaga från början. H.C.Andersen skrev den mer riktad till de lite äldre folken. =) Älskar den storyn! i den finns också ett stycke där sjöjungfruns systrar skänker sitt hår för en magisk dolk som deras syster ska döda prinsen med...eller nått i den stilen...minns inte helt..

2011-09-07 @ 19:29:51
URL: http://nathalieisaksson89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0